Als inspectiebureau zijn wij voortdurend onderweg om ondernemers op locatie te ondersteunen op het gebied van voedselveiligheid en hygiëne. Op maandag 16 maart zag onze agenda er ineens heel anders uit. De eerste maatregel, nadat wij intern de gevolgen in kaart hadden gebracht, was het communiceren naar onze klanten. Mailtjes, telefoontjes, protocollen. Wat een gekke en onzekere periode brak er aan. Om te laten zien wat we onder andere hebben gedaan en zijn tegenkomen volgt hieronder een greep uit de activiteiten:
Coronaprotocol Houwers Groep
We hebben bij aanvang van de intelligente lockdown een nieuw protocol opgesteld; het coronaprotocol. Al gauw bleek dat de persconferenties elkaar snel volgden en ons protocol een dynamsich document is geworden.
Social Media
Om nog meer zichtbaar te zijn en klanten en consumenten te helpen met alle vragen omtrent voedselveiligheid en hygiëne, zijn we meer via de social media kanalen gaan communiceren. Nieuw zijn bijvoorbeeld onze Facebookpagina, Live Chats en interviews met onze inspecteurs onderweg.
COVID-check
De COVID-check is in het leven geroepen. Aan de hand van een checklist op basis van de voorwaarden van het RIVM, het eigen bedrijfsprotocol, het brancheprotocol en de lokale en regionale verordeningen beoordeelt onze inspecteur of een bedrijf ‘coronaproof’ kan worden verklaard. Deze check is uit te breiden met een laboratoriumtest. Een oppervlak wordt afgenomen met een swab en deze wordt naar een laboratorium van Mérieux NutriSciences gestuurd. Binnen een aantal dagen krijgt de ondernemer bericht over de eventuele aanwezigheid van het nieuwe coronavirus in zijn bedrijf.
Legionella
Klanten waarbij wij jaarlijks de watermonsters afnemen, hebben wij in het begin van de coronaperiode direct geïnformeerd over preventief spoelen. Veel bedrijven zijn echter langere tijd dicht (geweest). Wanneer kraanwater langere tijd stilstaat, is het niet meer vers en kan de waterkwaliteit negatief worden beïnvloed. Op die manier kan de legionellabacterie een probleem gaan vormen. De meeste ondernemers zijn zich daarvan bewust, waardoor we een toename zien in aanvragen van legionella checks.
Leveren aan derden
Doordat ondernemers in de voedselbranche tijdens de coronamaatregelen andere initiatieven ondernemen om toch inkomsten te genereren, bijvoorbeeld het leveren aan derden, stijgt de vraag naar het HACCP certificaat en voedingswaardeonderzoek.
Wil je bijvoorbeeld leveren aan een supermarkt, dan zal de supermarkt vragen om een HACCP certificaat. Daarmee toon je aan dat je voldoet aan wet- en regelgeving m.b.t. de geldende Hygiënecode. Onze certificeringsinspecties met als beloning het HACCP certificaat, sluiten hier goed bij aan.
De voedingswaardeonderzoeken zijn nodig voor de etiketten op producten. Lever je aan andere ondernemers en voor een aanzienlijk deel van je omzet, dan ben je verplicht om de volledige etikettering op de producten te zetten, inclusief de voedingswaarden.
Al met al kan deze lijst nog veel langer. Gelukkig is de ‘samen terug naar normaal’ route gestart en zien/spreken wij veel van onze klanten weer tijdens de inspecties. We zijn nog lang niet bij het ‘normaal’, maar het begin is er!