‘Consument koopt meer luxe (kip)producten’
De inspecteurs van Houwers Groep doen verslag van hun bezoeken aan diverse soorten bedrijven en instellingen. Ondernemers delen hun tips & tricks op het gebied van voedselveiligheid en coronamaatregelen. Deze editie: 5 vragen aan inspecteur Bianca de Gier. Ze verzorgde een inspectie bij Rocar Kipspecialiteiten.
Waar is de inspectie uitgevoerd?
“Bij Rocar Kipspecialiteiten in Dordrecht. De eigenaresse Yvonne van Wijk doet dit werk al ruim 40 jaar.”
Je bezoek in het kort…
“Bij Rocar wordt kip vers ingekocht en bewerkt met kruiden en marinades. Deze worden onder licentie van Rocar geproduceerd. Een aantal producten worden gegrild. De meeste kipspecialiteiten worden diepgevroren aan groothandels geleverd. Rocar is bekend van de hot chicken, saté, gegrilde kippen en schnitzels.”
“Tijdens de inspectie maakte ik samen met Yvonne een rondleiding door het bedrijf. We liepen het bedrijfsproces van A tot Z door. Doordat Yvonne dit werk al vele jaren doet, is zij goed op de hoogte van de normen uit de Hygiënecode voor het poeliersbedrijf. Het administratieve gedeelte vindt zij het meest lastige. Het is niet haar favoriete onderdeel, om het zo maar te zeggen. We hebben besproken hoe zij dit op een praktische manier kan invullen.”
Hoe ervaart de ondernemer dit jaar tot nu toe?
“Het bedrijf overleeft dit jaar wel. Het is niet de eerste crisis die ze meemaken. Vooral de afname uit de evenementensector is fors minder. Via horecagroothandels gaat de afname wel goed. Yvonne merkt dat consumenten meer thuis zijn. Of in eigen land op vakantie gaan. Ze bestellen luxere producten in de horeca. Zoals de producten van Rocar.”
Hoe wordt de voedselveiligheid geborgd?
“Er wordt schoon en netjes gewerkt. Rocar werkt met een schoonmaakplan. De temperaturen worden gecontroleerd en geregistreerd. Ook onderzoekt het laboratorium productmonsters en nemen we swabs om te controleren of er geen listeria op oppervlakken aanwezig is.”
Kun je een tip geven naar aanleiding van deze inspectie?
“Yvonne geeft aan dat de kwaliteit en voedselveiligheid beide belangrijk zijn. Aan haar medewerkers geeft ze mee dat als ze iets zelf niet zouden willen eten, dit ook niet aan de klant verkocht wordt.”