Inspectie bij Bakker Bart – 5 vragen aan onze inspecteur

‘Wat je uitstraalt krijg je terug’

Gedurende deze coronaperiode doen de inspecteurs van Houwers Groep verslag van hun bezoeken aan diverse soorten bedrijven. Ondernemers delen hun tips & tricks op het gebied van voedselveiligheid en coronamaatregelen. Deze editie: 5 vragen aan inspecteur Marieke van der Bas. Ze verzorgde een inspectie bij een bakkerijfranchiser in Nijkerk.

Waar is de inspectie uitgevoerd?

De zitgelegenheid en de toiletten zijn bij Bakker Bart in Nijkerk momenteel niet toegankelijk.

“Bakker Bart in Nijkerk. Een jonge ondernemer die ruim een jaar deze zaak heeft. Hiervoor heeft hij 17 jaar in een bakkerij gewerkt.”

Welke maatregelen heeft de ondernemer zoal genomen?

De ondernemer verwacht een heel goede hygiëne van zijn medewerkers. Zaken die me opvallen:

  • Na iedere klant worden de handen gedesinfecteerd.
  • Om de drie klanten wordt de pinautomaat gedesinfecteerd.
  • Er is een groot spatscherm geplaatst tussen de kassacounter en de klant.
  • Een signing met daarop ‘maximaal 3 klanten in de winkel’.
  • 1,5 meter afstand afgetapet op de vloer.
  • Handschoenen voor het personeel.
  • Toiletten zijn gesloten.

Hoe reageren klanten hierop?

“De strenge hygiëne-eisen worden erg op prijs gesteld. De handelingen nemen iets meer tijd in beslag en heel af en toe wordt hier wat ongeduldig op gereageerd.”

Hoe wordt de voedselveiligheid geborgd?

“Alle producten worden in papier ingepakt, ook losse en belegde broodjes.”

Hoe wordt er gereageerd op jouw bezoek?

“Ik voel me van harte welkom. Met een kop koffie op gepaste afstand hebben we de huidige situatie eerst even goed doorgenomen.”

Welke tip kun je naar aanleiding van dit bezoek doorgeven?

“Wat je zelf uitstraalt krijg je vaak terug. Dat geldt voor de rust die je overbrengt, de hygiëneregels die je in acht neemt maar zeker ook voor de glimlach die je een ander toespeelt. Dat werkt aanstekelijk bij klanten, medewerkers en zelfs bij een inspecteur!”