DUURZAME RESTAURANT SERVEREN MASSAAL NIET DUURZAME VIS

‘Restaurants die claimen een verantwoorde menukaart te hebben, slaan de plank mis bij vis’, zo meldt De Good Fish Foundation. Uit onderzoek bij 500 restaurants die zeggen duurzaamheid belangrijk te vinden, blijkt dat bij minstens 81% van de restaurants een vissoort op de menukaart staat die rood scoort op de Viswijzer.

De Good Fish Foundation (uitgevers van de Viswijzer) onderzocht de menukaart van 500 restaurants die in 2016 op restaurantsite Dinnersite hadden aangegeven met de Viswijzer te werken. Op 81% van deze menukaarten stond ten minste één vissoort die hierop rood scoort. Van deze 81% heeft 32% van de totale menukaarten één rode vissoort op de kaart, 30% heeft 2 rode vissoorten en de overige 19% heeft zelfs 3 of meer rode vissoorten op de kaart staan. De resultaten worden vrijdag 8 juni op Wereld Oceanen Dag gepubliceerd bij restaurant Bluespoon in Amsterdam. Daar wordt chef kok Sander Bierenbroodspot gehuldigd als ambassadeur voor het horecaprogramma Chefs voor Goede Vis van de Viswijzer. Met zijn signature dish gemaakt van duurzame makreel laat hij zien hoe het bij restaurants ook anders kan. Bierenbroodspot laat zich inspireren door de zee en vertelt graag het verhaal achter de duurzame vis op de kaart. Van elk verkocht Good Fish dish doneert Bluespoon één euro aan de Viswijzer.

De score ‘rood’ op de Viswijzer betekent dat een vis meerdere duurzaamheidsproblemen heeft, zoals overbevissing, schade aan de zeebodem of milieu impact door de kweek. De belangrijkste ‘rode’ vissoort die geserveerd wordt is de tropische garnaal (gamba), die op 61% van de menukaarten gevonden is. Ook verse tonijn (dat is meestal geelvin, maar kan ook blauwvin of bigeye tonijn zijn) scoort vrijwel altijd rood en staat op 31% van de menukaarten. Daarnaast staat er op maar liefst 15% van de menukaarten paling (Europese aal). Ook rode soorten als rog, spiering, zwaardvis en botervis werden gevonden op menu’s

Verduurzaming nog niet terug te zien op menukaart

In een telefonische enquête geeft 4 op de 5 chefs aan dat duurzaamheid een belangrijk onderwerp is in hun bedrijfsvoering. ‘Er is dus zeker wel de intentie om te verduurzamen maar het is nog niet terug te zien op de menukaarten.’ Good Fish Foundation (GFF) is geschokt door de resultaten. ‘Deze chef-koks willen wel verantwoorde vis op de kaart maar het lukt niet door gebrek aan kennis en informatie. Daarnaast hebben de meeste leveranciers nog geen duidelijk aanbod van duurzame vis, uitzonderingen daargelaten. Wij vrezen dan ook voor de menukaarten van restaurants die er nog niet mee bezig zijn.’ aldus Christien Absil, directeur GFF. ‘Kortom, er is werk aan de winkel voor de horeca. Waar de Nederlandse supermarkten in Europa vooroplopen in hun aanbod duurzame vis, blijft de Nederlandse horeca achter. Het gaat niet goed met de zeeën en juist restaurants kunnen het verhaal achter de vis vertellen en een duurzame keuze uitleggen.’

Bron: www.missethoreca.nl