Allergeneninformatie blijft ondermaats; dit kun jij eraan doen 

allergeneninformatie niet-voorverpakte producten

Bakkers en slagers, horecagelegenheden en supermarkten informeren hun klanten vaak niet goed over welke allergenen er in gerechten of producten zitten. Dat is al een paar jaar het geval, constateert de NVWA. Wat kun jij eraan doen?  

Volgens de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) blijkt uit inspecties in 2022 bij bijna 13.000 bedrijven dat pakweg 60 procent niet voldoet aan de voorwaarden.  In de sector ambacht (bakkers, slagers en ijssalons) blijkt iets meer dan de helft van de 2256 in 2022 bezochte bedrijven de consument niet altijd op de juiste manier te informeren. Dat komt overeen met de inspectieresultaten in 2021. 

Kennis van allergenen blijkt beperkt 

Bij 9407 horecabedrijven (restaurants, hotels en cafetaria’s) ging het iets beter dan een jaar eerder, daar voldeed 41 procent tegen 35 procent in 2021. Ondanks die verbetering zegt de toezichthouder dat bij het doorvragen van wat er in het eten zit ‘de kennis van allergenen doorgaans beperkt blijkt’. Dat is verontrustend, want ‘het kan voor mensen met een allergie of intolerantie gevaarlijk zijn als zij niet goed worden geïnformeerd over wat er in eten is verwerkt’, aldus de NVWA. 

Lees hier wat je op orde moet hebben als het over allergenen gaat. 

Retail gaat achteruit 

Is in de horeca verbetering zichtbaar, bij de retailsector (supermarkten en toko’s) ziet de NVWA juist een forse achteruitgang. In 2021 voldeed 59 procent nog aan de regels, een jaar later is dat percentage gedaald tot 38 procent. Bij zorginstellingen (ziekenhuizen en verpleeghuizen) voldoet ongeveer twee derde van de geïnspecteerde instellingen. 

NVWA in gesprek 

De NVWA concludeert dat er nauwelijks verbetering zichtbaar is over hoe bedrijven hun klanten informeren over allergenen en zegt ‘in gesprek’ te gaan ‘met de branches hoe zij dit beter onder de aandacht kunnen brengen’. Alle bedrijven waar gebreken zijn geconstateerd hebben een schriftelijke waarschuwing of een boete gekregen. De resultaten van de horeca-inspecties worden gepubliceerd op de website van de NVWA. 

E-learning Allergenen 

Houwers biedt ondernemers een toegankelijke manier om de kennis van ondernemers en medewerkers op het gebied van allergenen op het juiste niveau te brengen. Op Waaromdaarom.nu, het toets- en ontwikkelplatform voor voedselveiligheid van Houwers, is de e-learningmodule Allergenen te vinden. Deze e-learning is gebaseerd op de Verordening (EU) Nr. 1169/2011 en licht de risico’s voor voedselveiligheid toe en de maatregelen die je moet treffen om die risico’s te vermijden of te verminderen. De hoofdstukken in deze e-learning: 

  • Wat zijn allergenen
  • Symptomen allergische reactie
  • Wettelijk vastgestelde allergenen
  • Voorverpakte Levensmiddelen
  • Onverpakte Levensmiddelen
  • Valkuilen
  • Azo-kleurstoffen
  • Allergenen in de verschillende branches