6 vragen over voedselveiligheid aan Bram Ladage Hof van Spaland

Hoe waarborgen voedselverwerkende bedrijven de voedselveiligheid en hoe helpt de CleanUpp-app hen daarbij? We vragen het dit keer aan Marianka Mulleman van Bram Ladage Hof van Spaland in Schiedam.    

Pal naast de ingang van winkelcentrum Spaland in Schiedam is Bram Ladage Hof van Spaland te vinden. Liefhebbers van verse friet en snacks worden hier al 22 jaar verwelkomd door Marianka Mulleman en haar team. Voor Marianka is niet alleen de kwaliteit van de producten belangrijk; ook voedselveiligheid en hygiëne zijn topprioriteit. Dat geldt ook voor haar medewerkers, die samen met haar ervoor zorgen dat Bram Ladage Hof van Spaland al jaren erg hoog scoort.    

1. Bij de laatste controle van Houwers scoorden jullie 100 procent. Is het altijd zo hoog?

“Dat is altijd zo geweest. Klanten moeten best betalen voor een Brammetje, want alles is duurder geworden. Ik wil dat ze erop kunnen vertrouwen dat ze een goed product krijgen.”

2. Hoe krijgen jullie dat voor elkaar?

“Ik heb echt een topteam. Iedereen doet z’n taken, denkt met elkaar mee en staat klaar voor elkaar. Want je weet: als ik een steekje laat vallen, moet iemand anders het oppakken. We zijn één team met één taak. We hebben elkaar nodig om het tot een succes te maken en het werk is ontzettend leuk als het soepel gaat. Met een schone werkplek heb je alles onder controle en vliegt de dag voorbij.”

3. Hoe zou je je team omschrijven?

“Het team bestaat uit 23 medewerkers, van 16 tot 28 jaar. Het is één grote vriendengroep. Ze doen samen dingen buiten het werk om en ze zijn heel open en eerlijk naar elkaar. Ik ben daar heel trots op. Als ze hier werken, wil ik het beste in ze naar boven halen, daar sta ik voor. Ik wil dat ze later zeggen: ‘Dat was mijn leukste bijbaantje’.”

4. Wat zijn de kritieke punten in de zaak?

“Ten eerste moet alles gewoon schoon zijn. Daarnaast is het stickeren van de snacks is heel belangrijk. Iedereen moet kunnen zien wanneer een kroket over de datum is en weg moet. Dat is weliswaar derving en daar letten we goed op, maar het wordt niet aan de klant verkocht.”

5. Waarom heb je de CleanUpp-app?

“We gebruiken CleanUpp nu vier jaar. Vroeger deden we alles met pen en papier, zoals het schoonmaakrooster en temperatuurregistraties. CleanUpp is een hele makkelijk tool. We hebben het zo ingesteld dat je op iedere dag kunt zien wat je moet schoonmaken en registreren. Je ziet wanneer leveranciers komen of wanneer we de grote klussen doen. De app is helemaal ingesteld op onze werkwijze. Als je bijvoorbeeld normaal nooit op een dinsdag werkt, maar een keertje wel, weet je  wat je die dag moet doen.”

“Je kunt de CleanUpp-app ook als kennisbron gebruiken. Je kunt thermometer laten kalibreren, maar in de app staat hoe je dat zelf kunt doen. Hoe koud moet de koeling of vriezer zijn? Ook die informatie staat in de app. Wij als Bram Ladage hebben ook veiligheidsinstructies in de app gezet voor hoe je veilig met de aardappelhakker om moet gaan. Bijvoorbeeld dat je ‘m altijd met twee handen moet bedienen zodat je vingers er niet tussen kunnen komen. Ik werk met jongelui en ouders moeten erop kunnen vertrouwen dat dit een veilige werkplek is.” 

6. Hoe ervaar je de samenwerking met Houwers?

“Als heel leerzaam. Een controle is voor ons een moment om te sparren en Houwers geeft regelmatig goed tips. Maar wij geven andersom ook tips. Onze werkwijze kan namelijk ook leerzaam zijn voor anderen. Neem het temperaturen; dat hoeft officieel maar één keer in de week, maar wij doen het elke dag. Een koelsysteem kan langzaam kapot gaat, en als je dat pas na een week merkt, ben je veel te laat. Ik hoef niet elke dag te registreren, maar ik wil wel elke dag de temperaturen weten want ik ben verantwoordelijk voor de producten die we verkopen.”

Lees hier meer over inspecties van Houwers, of over de CleanUpp-app.