Hoe waarborgen voedselverwerkende bedrijven de voedselveiligheid en hoe helpt de CleanUpp-app hen daarbij? We vragen het dit keer aan Jan Akster, teamleider Service & Faciliteiten bij Beweging 3.0.
Beweging 3.0 is een zorginstelling die zich inzet op het gebied van wonen, zorg en welzijn. De organisatie heeft twaalf locaties, verdeeld over Amersfoort, Putten, Soest, Nijkerk, Leusden, Hooglanderveen en Achterveld.
Jan Akster is teamleider Service & Faciliteiten op locatie Monseigneur Blom in Amersfoort. Hij overziet onder meer de centrale keuken, waar vanuit een chef-kok met zijn brigade koks maaltijden verzorgt voor de ruim zeventig bewoners. Deze worden uitgeserveerd door een aantal medewerkers in het restaurant. Op de drie woongroepen, genaamd buurtkamers, kunnen zorgmedewerkers ook maaltijden koken of regenereren.
1. Wanneer zijn jullie gestart met CleanUpp?
“Dat is al vrij lang geleden, zo’n zes jaar toch wel. Ik denk dat we zelfs één van de eerste organisaties waren.”
2. Waarom zijn jullie ermee begonnen?
“Omdat we onze processen konden digitaliseren. We kunnen ons HACCP-handboek erin kwijt en registraties uitvoeren. Ook is het een handige tool om iedereen wekelijks op de hoogte te houden van wat er speelt, doordat je kunt instellen dat de juiste mensen een update in hun mailbox krijgen. Natuurlijk is onze chef-kok aanwezig op de locatie om te zien en horen wat er gebeurt, maar hij krijgt ook wekelijks een rapportage gemaild.”
3. Wie gebruikt CleanUpp binnen de organisatie?
“Naast de keuken ook de zorgmedewerkers op de buurtkamers. Iedereen heeft een eigen account waardoor ze bijvoorbeeld altijd het HACCP-handboek en de allergenenkaart kunnen raadplegen. Ook kunnen zorgmedewerkers op de buurtkamers temperaturen en registreren als dat nodig is.”
Het Grand Café van Monseigneur Blom in Amersfoort. Foto Bram Petraeus.
4. Hoe heeft CleanUpp de organisatie verbeterd?
“Er is meer bewustwording gekomen voor voedselveiligheid en HACCP bij alle medewerkers. Daarnaast is de borging van deze processen goed georganiseerd. We hebben in het begin wel de tijd genomen om de app goed te introduceren en uit te leggen aan de medewerkers, want het is belangrijk dat iedereen participeert. Ik geef ook uitleg op andere locaties, want alle locaties binnen Beweging 3.0 gebruiken CleanUpp.”
5. Hoe ervaar je de samenwerking met CleanUpp en Houwers?
“Het is makkelijk schakelen. Als we vragen hebben, zijn ze heel toegankelijk en ondersteunend. Het is echt een hulplijn voor HACCP. Twee keer per jaar doet Houwers een inspectie. Doordat alles in de CleanUpp-app staat en alle medewerkers op de hoogte zijn, gaat dat heel soepel.”
Meer weten over CleanUpp? Ga naar de site en vraag een gratis demo aan.