1 op de 5 Nederlanders realiseert zich niet dat een goed ogende pastasalade niet meer te vertrouwen is als die langer dan 2 uur buiten de koeling staat. Dat blijkt uit een recent onderzoek onder ruim 1.500 personen die minimaal 1 keer per week koken, die Panelwizard heeft ondervraagd in opdracht van het Voedingscentrum. Tijdens de landelijke campagne ‘Ziekmakers zie je niet’ brengt het Voedingscentrum met uv-stralen zulke keukenblunders aan het licht.
Het gebruik van uv-licht is een beproefde methode in sporenonderzoek bij politie en justitie, maar net zo illustratief om te laten zien hoe ziekmakers zich verspreiden. De campagne, gericht op het voorkomen van voedselinfecties brengt herkenbare situaties uit Nederlandse keukens in beeld, waarbij uv-licht onverwacht veel ziekmakers, als gevolg van keukenblunders, laat oplichten.
Ruiken of zien of je ziek van eten wordt
Dat rauwe dierlijke producten ziekmakers kunnen bevatten, denk aan kip, is alom bekend. Maar keukenblunders liggen op de loer. Bijna de helft (48%) van de consumenten denkt dat ze aan voedingsmiddelen kunnen zien of ruiken of ze er ziek van worden, maar dat is niet waar. Beperkt houdbaar eten dat nog goed ruikt, kan te veel ziekmakers bevatten. Ruim 1 op de 3 mensen (35%) denkt ten onrechte dat je theedoek hygiënisch schoon wordt bij wassen op 40°C. Dat moet 60°C zijn.
50-plussers bereiden eten zorgvuldiger
50-plussers gaan over de hele linie bewuster en zorgvuldiger om met het bereiden en bewaren van eten dan jongeren. Ook blijkt dat mannen nog wat kunnen leren van vrouwen. Tijdens de barbecue zijn mannen 2 keer zo vaak als vrouwen niet zeker of het vlees goed gaar is; 10% van de mannen versus 5% van de vrouwen.
2.000 ziektegevallen per dag
Jaarlijks lopen ongeveer 700.000 Nederlanders een voedselinfectie op. Dat komt neer op ongeveer 2.000 ziektegevallen per dag. Veel van die voedselinfecties ontstaan in je eigen keuken. Om te laten zien hoe je thuis kunt voorkomen dat je ziek wordt, of dat iemand anders klachten krijgt van eten, voert het Voedingscentrum deze campagne.
Bron: website Voedingscentrum