Het aantal bedrijfsongevallen in de horeca begint dramatische vormen aan te nemen. Jaarlijks lopen maar liefst 12.000 horecamedewerkers letsel op. Hoogste tijd dus voor een preventiecampagne.
De campagne SJAAK in de horeca, een initiatief van Koninklijke Horeca Nederland, het bedrijfschap Horeca & Catering, de vakbonden en Veiligheid.nl, roept werkgevers op meer aandacht aan de veiligheid van hun medewerkers te verlenen.
https://www.houwersgroep.nl/wp-content/uploads/2017/05/Veiligheid-horeca.jpg
Doel van de campagne is zowel de werkgevers als de werknemers bewuster te maken van alle kleine gevaren die op de werkvloer op de loer liggen en daardoor het aantal ongevallen drastisch terug te dringen.
Uit de Nationale Enquête Arbeidsongevallen blijkt dat van de 12.000 horecamedewerkers die tijdens hun werk letsel oplopen bijna de helft op de afdeling spoedeisende hulp behandeld moet worden. Van hen belanden er gemiddeld tussen de vijftig en honderd in het ziekenhuisbed. De helft van de slachtoffers raakt gewond bij het snijden. Ook vallen & uitglijden en verbranden zijn veel te vaak voorkomende oorzaken. Bij vier procent van de letselgevallen gaat het om geweld.
Werkgevers kunnen via de website die de campagne ondersteunt een gratis preventiepakket bestellen. Via de site: checkjewerkplek kunnen ze bovendien nagaan hoe veilig hun bedrijf is. Voor het horecabedrijf dat de campagne het meest succesvol inzet, looft Veiligheid.nl een prijs uit van € 10.000,-
Bron: www.horecanieuwsdienst.nl