Op inspectie bij Albron-locatie Delicia Tilburg – 5 vragen aan onze inspecteur

‘Train je medewerkers op het toepassen van coronamaatregelen’

De inspecteurs van Houwers Groep doen verslag van hun bezoeken aan diverse soorten bedrijven. Ondernemers delen hun tips & tricks op het gebied van voedselveiligheid en coronamaatregelen. Deze editie: 5 vragen aan inspecteur Pieter Heuvelmans. Hij verzorgde een inspectie bij één van de locaties waar cateraar Albron actief is.

Waar is de inspectie uitgevoerd?

“Bij Delicia b.v. in Tilburg, fabrikant van allerlei soorten hagelslag. Hier wordt de catering verzorgd door Albron. De gastvrouwen Rini Montanus en Giny van Poppel voorzien hier de medewerkers al meer dan 20 jaar dagelijks van een lekkere lunch.”

Welke maatregelen heeft de ondernemer zoal genomen?

Eén van de vele maatregelen op de Albron-locatie Delicia Tilburg

“Vanuit Albron is er een Corona-protocol opgesteld die beide dames strikt volgen en uitvoeren. Ook dienen alle Albron medewerkers de e-learningmodule met als titel ‘anderhalvemetersamenleving’ te volgen.

Aanpassingen die gedaan zijn om de 1,5 meter te borgen:

  • Maximaal 24 personen in de kantine.
  • Lunch wordt in verschillende shifts uitgevoerd.
  • Beperkt aantal stoelen bij tafels.
  • Belijning op de vloer om afstand te houden bij de uitgifte.
  • Stickers op de vloer om te herinneren aan de 1,5 meter afstand.
  • Looproute ‘eenrichtingsverkeer’ in de keuken.

Desinfecteren:

  • Na elke pauze-shift desinfecteren Rini en Giny alle handcontactpunten met een alcoholspray. Hierbij worden ook de koffieautomaten niet vergeten!”

Hoe reageren klanten hierop?

“In de beginperiode was het voor iedereen erg wennen. Niet iedereen nam de genomen maatregelen serieus en vonden het soms belachelijk. Naarmate de tijd vorderde zijn de medewerkers steeds meer gewend geraakt aan de nieuwe situatie. Nu loopt het soepel.”

Hoe wordt de voedselveiligheid geborgd?

“Bij Albron heeft voedselveiligheid altijd al de hoogste prioriteit en in deze tijd zijn ook extra maatregelen getroffen. Bij de uitgifte aan de counter zijn aanpassingen doorgevoerd om besmetting door bijvoorbeeld de handen of kuchen te voorkomen:

  • Broodjes, vleeswaren en ander beleg zijn verpakt.
  • Soep wordt opgeschept door een gastvrouw van Albron.
  • Bestek ligt klaar in pochetten.
  • Snacks worden direct geserveerd in een plastic bakje.
  • Bij de kassa hangt een plexiglas plaat.”

Hoe wordt er gereageerd op jouw bezoek?

“Als inspecteur word ik hartelijk ‘op afstand’ ontvangen. Ik word bij binnenkomst direct gewezen op het desinfecteren van de handen en de looproute in de keuken. Met trots laten beide dames zien hoe zij en Albron er alles aan doen om de Corona-maatregelen zorgvuldig toe te passen.”

Welke tip kun je naar aanleiding van dit bezoek doorgeven?

“Train je medewerkers op het toepassen van de Corona-maatregelen. Tijdens mijn bezoek valt de heldere toelichting van de dames op over de genomen maatregelen en ook de gedrevenheid waarmee ze de regels toepassen. Het is overduidelijk dat zij goed en zorgvuldig getraind zijn om de maatregelen correct uit te voeren.”