‘Goed voorbereid op warme, drukke zomer’
De inspecteurs van Houwers Groep doen verslag van hun bezoeken aan diverse soorten bedrijven. Ondernemers delen hun tips & tricks op het gebied van voedselveiligheid en coronamaatregelen. Deze editie: 5 vragen aan inspecteur Jeroen Plugge Hij verzorgde een inspectie bij Cafetaria Oostvoorne, aan de Stationsweg in Oostvoorne.
Waar is de inspectie uitgevoerd?
“Cafetaria Oostvoorne, gelegen in Zuid-Holland. De gebroeders Vis namen de zaak in maart 2018 over van hun ouders. Het bedrijf bestaat 47 jaar. De broers zijn de derde generatie. “No pressure”, lacht Chris Vis.”
Welke maatregelen heeft de ondernemer zoal genomen?
Reserveren bij Cafetaria Oostvoorne.
- Voor de parttimers hield het werk even op. Pa en ma Vis zijn 3 maanden lang op vrijwillige basis komen helpen.
- Cafetaria Oostvoorne breidde het bezorgingsgebied uit.
- De openingstijden werden aangepast.
- Op meerdere plaatsen in de cafetaria is signing aangebracht. Waardoor duidelijk is dat de 1,5 meter maatregel van kracht is.
- Een reserveringssysteem is aangekocht, om het afhalen makkelijker te maken. Het zorgt voor minder drukte. Er wordt gebruikgemaakt van een piepersysteem, zodat de gasten buiten kunnen wachten en er niet teveel drukte in de winkel ontstaat.
- Plexiglas platen en kratten staat voor de counter. Op de kratten een bloemetje om het wat gezelliger te maken.
Hoe reageren klanten hierop?
“De ondernemers ontvangen veel verschillende reacties. Het varieert van erg boos tot ondersteunend van de vaste klanten. De vaste klanten bestelde meerdere malen per week om te supporten. Chris vertelt dat hij dit erg waardeert.”
Hoe wordt de voedselveiligheid geborgd?
“Door middel van getraind personeel en ervaring. De gebroeders Vis nemen de voedselveiligheid erg serieus. Ze werken met een schoonmaakplan. Diverse registratielijsten worden netjes ingevuld en bijgehouden. Dat de voedselveiligheid belangrijk is voor de broers, is te merken aan hoe de winkel eruitziet. Verzorgd, schoon en netjes. Mochten er verbeterpunten zijn na een inspectie, dan worden deze waar mogelijk direct aangepakt.”
Hoe wordt er gereageerd op jouw bezoek?
“Als inspecteur word ik erg vriendelijk ontvangen. Zelfs voor openingstijd op een dag die erg warm gaat worden. Er wordt tijd voor me gemaakt. Het personeel beantwoordt zonder haast al mijn vragen. Cafetaria Oostvoorne komt op mij over als een erg gastvrij bedrijf.”
Welke tip kun je naar aanleiding van dit bezoek doorgeven?
“Ga vooral zo door! Blijf de medewerkers instrueren en houd de medewerkers scherp. Het wordt een mooie, drukke zomer waarbij klanten een inhaalslag willen maken voor de afgelopen rare maanden. Wees daarop voorbereid.”