‘Weer zin in de fijne interactie met klanten’
De inspecteurs van Houwers Groep komen over de vloer bij allerlei soorten bedrijven en instellingen. De specialisten in voedselveiligheid komen veel tegen tijdens hun bezoeken. Ook nemen ze veel tips & tricks mee naar huis. Deze delen we graag. Deze editie: een verslag van inspecteur Jacco Calf. Hij verzorgde een inspectie bij Goemans IJscafé in Zaandam.
Walter Goemans is een vakman pur sang. Deze SVH Meesterijsbereider streeft altijd naar een nóg beter ijsje. Hygiëne speelt daarbij een belangrijke rol. Om de kwaliteit van zijn ijs te borgen, is schoon werken dagelijkse routine. Goemans heeft al jaren dezelfde procedure. Hij desinfecteert alle materialen vlak voor gebruik. Dat zien we terug in onze inspecties! De ATP-testen op schoonmaak tonen vrijwel nooit een afwijking.
Een deel van de counter met daarnaast de vernieuwde roze zithoek.
Op de werkvloer
“De meesterijsbereider draait niet alleen het ijs. Ook is hij veel te vinden op de werkvloer. Alle medewerkers krijgen een uitgebreide instructie over het schoonmaakplan. Maar gevoelige schoonmaakwerkzaamheden, zoals de reiniging van slagroommachines, díe neemt Goemans het liefst voor eigen rekening.”
Andere dynamiek
“Een ijsje bestellen kan natuurlijk wel bij Goemans IJscafé. Maar echt een gesprekje met de klant gaat toch wat moeizamer met een plexiglas plaat en mondkapjes tussenbeide. Het zitgedeelte, dat afgelopen winter is vernieuwd, blijft nog gesloten. Goemans geeft aan dat hij het directe contact met zijn klanten enorm mist. ‘De dynamiek is nu heel anders’, geeft hij te kennen.”
“Toch laat deze vakman het hoofd niet hangen en blijft hij gemotiveerd. Dat merk ik in ons gesprek en ik zie het terug in de inspectieresultaten.”