HEET NIEUWS

Het zal je gebeuren, alles in het werk gesteld om het allemaal soepel en op tijd te laten verlopen tijdens het bruiloftsfeest worden tientallen gasten ziek van het eten van de door uw bedrijf geserveerde producten. Deze week is het breed uitgemeten in het nieuws, tijdens een bruiloftsfeest in Amsterdam worden in korte tijd meerdere gasten onwel en beginnen heftig te braken, hulpdiensten zijn uitgerukt maar kunnen niets anders doen dan het lichaam laten doen wat nodig is en monitoren of er geen mensen erger ziek worden dan op dat moment het geval.

Het is een scenario waar je als ondernemer badend in het zweet van wakker zou schrikken. Zo wil je niet in het landelijke nieuws komen zeker niet in deze tijd waarin de media altijd een harde conclusie klaar heeft nog voor dat een gedegen onderzoek naar de oorzaak is afgerond. Kreten als bedorven kip, kip van gisteren en wat al niet meer komen voorbij en de boze familie komt uitgebreid aan bod om het verhaal te vertellen. Positief is dat de dame in al haar boosheid eigenlijk het enige juiste doet, zij heeft direct producten zeker gesteld en gaat deze voor onderzoek aanbieden bij de NVWA. In heel veel gevallen worden producten direct naar de vuilbak gezonden en zijn daarmee waardeloos om te onderzoeken. De cateraar is wellicht nooit gevraagd om zijn kant van het verhaal te doen of heeft er heel verstandig aan gedaan om de resultaten van het onderzoek af te wachten. Hoe dan ook, er is iets uit te leggen wat je liever niet uit had willen leggen.

In dit geval is het vrijwel zeker een voedselvergiftiging waarbij een aantal ziekmakende bacteriën en producten al uitgesloten kunnen worden als veroorzaker. Veel vaker komt er iets meer bij kijken en is het maar de vraag of je er ooit nog achter kunt komen wat nu de veroorzaker was. Vaak komen klagers pas een volgende dag of nog later verhaal halen en dan is het maar de vraag of er nog product is om te onderzoeken en als er iets is moet, op basis van het verhaal van de gast, een gok gedaan worden naar welke ziekmaker gezocht moet worden.

Je wil het niet maar het kan u zomaar overkomen, één klein foutje kan al heel grote gevolgen hebben. Hoe vervelend ook, blijf altijd rustig en ga onnodige discussie uit de weg. Handel als professional en leg alles wat de gasten u aangeven gedetailleerd vast. Licht altijd de NVWA in bij meer dan 5 ziektegevallen, dit bent u verplicht. Als klant van Houwers Groep kunt u altijd bij ons terecht voor informatie, ondersteuning en aanvullend onderzoek. Dat hoeft niet stante pede, stel waar mogelijk product(en) veilig door het in te vriezen, de staat blijft dan gelijk omdat er geen verdere uitgroei van bacteriën plaatsvindt. Als u alle gegevens bij elkaar hebt kijken we samen hoe dit aangepakt moet worden. Komt u er niet uit of bent u het overzicht helemaal kwijt, neem gerust contact op, wij zijn u graag van dienst.