Producten verkopen met een eerlijk verhaal en de verwachtingen van klanten altijd overtreffen; wanneer dát je streven is, zoals bij De Zuivelhoeve, is het belangrijk om de winkels altijd tiptop in orde te hebben. Daarom werkt de versspecialist met een tool die de voedselveiligheid en hygiëne in alle vestigingen borgt.
De Zuivelhoeve is een Twents familiebedrijf met een keten van kaaswinkels door heel Nederland. Hier is een breed aanbod te vinden van producten zoals kaas en andere zuivelproducten, noten, dranken, zoetwaren en andere delicatessen voor de borrel, feestdagen en speciale gelegenheden.
“We hebben in totaal 97 winkels in Nederland waarvan ik ongeveer de ene helft bezoek en mijn collega de andere”, zegt Daan Rustemeijer, winkelbegeleider bij Zuivelhoeve Winkels. “We bezoeken iedere vestiging een paar keer per jaar. We kijken onder andere naar het winkelbeeld, groeikansen en zeker ook naar voedselveiligheid.”
Schone winkel
Voedselveiligheid en hygiëne zijn prioriteiten voor De Zuivelhoeve. “Het is een voorwaarde voor succes”, zegt Daan. “We gaan altijd voor kwaliteitsproducten met een eerlijk verhaal en we willen de verwachtingen van onze klanten elke dag overtreffen. Als je bij ons in de winkel komt, kun je onze producten ook altijd proeven. Die beleving is ontzettend belangrijk en daarom moet de winkel tiptop in orde zijn. Want een schone winkel is een winkel die beter verkoopt. Daarom zijn we elke dag bezig met zaken als schoonmaaklijsten, temperatuurregistraties, etikettering, dervingslijsten en allergenen.”
Voedselveiligheid makkelijker gemaakt
De Zuivelhoeve maakt gebruik van CleanUpp, de app waarmee bedrijven hun HACCP-administratie zoals schoonmaak- en temperatuurlijsten digitaal bij kunnen houden. Daan was de aanjager voor het implementeren van de app binnen het bedrijf. “Voordat ik winkelbegeleider werd, werkte ik in een winkel in Amsterdam en daar waren we de eerste die met CleanUpp begon.”
Verschillende voordelen
Volgens Daan biedt de app verschillende voordelen. “De app maakt het bijhouden van voedselveiligheid en hygiëne makkelijk en betrekt iedereen bij het proces. Dat vind ik belangrijk, want iedereen die hier werkt, is verantwoordelijk voor de winkel. Daarnaast kunnen we informatie toevoegen zoals regels omtrent allergenen en etikettering. Dat helpt iedereen om bewust te blijven. Wij scheppen zelf ons zuivel, branden al onze noten en maken diverse salades. Ook hier biedt app hulp bij, omdat we bijvoorbeeld recepten of richtlijnen voor branden toe kunnen voegen. We hebben daarnaast ons handboek in de app gezet.”
Overzicht en inzicht
CleanUpp geeft Daan en zijn collega overzicht en inzicht in de prestaties van alle winkels. “We krijgen iedere week een totaalrapportage met daarin de behaalde percentages, dat wil zeggen hoeveel winkels de registraties hebben bijgehouden. Wat met het hoofdaccount ook fijn is: als de ene winkel een mooie lijst in zijn app heeft gezet, kan ik dat kopiëren naar de accounts van andere winkels. Zo voegen we met z’n allen nog meer waarde toe aan de app én houden we de voedselveiligheid op peil.”
Kijk hier voor meer informatie over CleanUpp en een gratis demo.