Allergenen signing

Sinds 1 januari dit jaar zijn de regels voor allergeneninformatie aangescherpt, we hebben in eerdere artikelen hier al over bericht. De NVWA heeft het onderwerp als één van de speerpunten tijdens hun inspecties.

Ook onze inspecteurs hebben het onderwerp allergenen standaard in de inspectielijst staan. Tijdens verschillende inspecties in de afgelopen periode bleek wat onduidelijkheid over de signing (zichtbaar maken) van allergeneninformatie in de zaak, de zogenaamde ‘trigger’.

Bij het mondeling verstrekken van de allergeneninformatie is o.a. een trigger verplicht. De NVWA vermeldt op hun website de volgende informatie:

Informeer consumenten via een medewerker

Is verwijzen naar een plek waar de allergenen-informatie te vinden is niet mogelijk of wilt u het anders regelen? Dan mag u afwijken van de verplichting om consumenten elektronisch of schriftelijk te informeren en de informatie ook mondeling geven. Daar zijn 3 voorwaarden aan verbonden:

  1. U moet als eigenaar of werknemer de allergenen-informatie altijd direct aan de consument kunnen geven voordat de aankoop plaatsvindt.
  2. De allergenen-informatie is ook schriftelijk of elektronisch beschikbaar voor het personeel en de NVWA.
  3. U heeft op de plaats van verkoop een duidelijk zichtbare vermelding of een trigger aangebracht, bijvoorbeeld via een bordje. Daar staat op dat klanten zich met vragen over allergenen kunnen wenden tot het personeel.

Heeft u vragen over dit onderwerp en de bijbehorende wetgeving? Schroom niet en neem contact met ons op. Wij bereiden u graag voor op wat komen gaat. U kunt ons bereiken via telefoonnummer (0345) 511 903 of stuur een mail naar verkoop@houwersgroep.nl.