Waarom gebruiken organisaties de CleanUpp-app? Hoe helpt het om beter te scoren op het gebied van hygiëne en voedselveiligheid? We vragen het dit keer aan Remco de Jong, functioneel beheerder Facilitaire Dienst bij het UMC Amsterdam, locatie AMC.
Locatie AMC maakt sinds 2020 gebruik van de CleanUpp-app voor HACCP-registraties, die voornamelijk zijn gericht op het temperaturen van maaltijden. Daarnaast worden de schoonmaakactiviteiten bijgehouden met de app. Verspreid over het hele pand telt het Amsterdamse ziekenhuis twintig keukens, variërend van grote keukens waar maaltijden worden samengesteld tot pantry’s waarvanuit voornamelijk koffie wordt geserveerd. Bij elkaar werken er 100 tot 150 mensen in de keukens, verdeeld over een ochtend- en een middagdienst. Een deel daarvan zijn uitzendkrachten.
1. Waarom CleanUpp?
“Voorheen deden we alle temperatuur- en schoonmaakregistraties op papieren lijsten. Dat is niet meer van deze tijd. We konden bijvoorbeeld niet controleren of de lijsten op tijd werden ingevuld en niet aan het eind van de dienst, of dat goederen daadwerkelijk werden gecheckt bij binnenkomst. We hadden dus al langer de wens om te digitaliseren en de keuze viel op de app van CleanUpp.”
2. Wie gebruiken de app?
“Ten eerste de voedingsassistenten die dagelijks de registraties doen. Daarnaast onze leidinggevenden, die bijvoorbeeld audits uitvoeren aan de hand van de app. Onze kwaliteitsafdeling gebruikt de app om de totale HACCP-keten gedurende de dag te volgen; goederenontvangst, opwarmen, serveren, terugkoelen.”
3. Wat vinden jullie fijn aan de app?
“Hij is erg gebruiksvriendelijk. De app wijst zich grotendeels zelf, dus ook de digitaal minder ervaren medewerkers kunnen er prima mee uit de voeten. De lijsten kunnen we makkelijk zelf aanpassen, bijvoorbeeld een taak erbij of eraf en taken kopiëren.”
4. Jullie gebruiken temperatuursensoren. Hoe werkt dat?
“Dat is een voorbeeld van hoe de app steeds verder ontwikkelt. We hebben temperatuursensoren in koel- en vriesvoorzieningen geplaatst die gekoppeld zijn aan de app. Daardoor worden temperaturen automatisch geregistreerd. We krijgen een waarschuwing als bijvoorbeeld een koelvoorziening boven een bepaalde temperatuur komt. We kunnen zien als een koelcel kwalitatief minder wordt, of wanneer de temperatuur tijdens bepaalde activiteiten vaak oploopt. Daar kunnen we dan maatregelen op nemen.”
5. Hoe heeft de app de organisatie verbeterd?
“Het geeft ons veel meer inzicht. Voorheen moesten we al die papieren lijsten handmatig overzetten in een Excel-sheet en aan de hand daarvan kregen we een bepaald beeld. Nu werpen we één blik in de app, of we downloaden de gegevens, en we hebben inzicht. We kunnen daarnaast allerlei notificaties instellen. Leidinggevenden krijgen bijvoorbeeld tijdig een seintje als een taak niet is gedaan, waar ze daar voorheen aan het eind van de dag pas zagen. Dat gaat nu absoluut veel strakker.”
HACCP digitaal inzichtelijk
De complete HACCP-registratie digitaal inzichtelijk maken, kan met de CleanUpp-app; van registraties tot inspecties, van HACCP-certificering tot zelfcontrole. Op het moment dat Houwers een inspectie uitvoert, verschijnen inspectierapportages automatisch in de app. Als er uit deze inspecties acties voortvloeien die uitgevoerd moeten worden, verschijnen deze ook automatisch in de app. Hierdoor hebben gebruikers de HACCP-registratie gemakkelijk digitaal inzichtelijk.