Waarom gebruiken ondernemers de CleanUpp-app? Hoe helpt het hun bedrijf beter te scoren op het gebied van hygiëne en voedselveiligheid? We vragen het aan Michael Brink, eigenaar van Cafetaria De Steiger in Medemblik, die de app sinds vier jaar gebruikt. “Er worden geen taken meer vergeten.”
1. Waarom heb je gekozen voor de app van CleanUpp?
“Omdat het invullen van al die papieren HACCP-lijsten totaal niet werkte. Het werd vaak vergeten en de lijsten lagen overal en nergens. Via de smartphone is het veel makkelijker. Medewerkers hebben die toch al vaak in hun handen. Wanneer ze met de app aan de slag gaan, kunnen ze ook even hun berichten checken.”
2. Hoe gebruik je de app?
“We houden alle checklijsten bij met betrekking tot bijvoorbeeld schoonmaken, opruimen, desinfecteren en temperaturen. We hebben veertien medewerkers en vijf vullen de lijsten in via de app op hun telefoon.”
3. Hoe heeft de app jouw bedrijf verbeterd?
“Er worden geen taken vergeten want we worden er elke dag aan herinnerd. Als er toch iets niet goed gaat, spreken medewerkers elkaar daarop aan. We halen betere scores bij Houwers en we worden door klanten goed beoordeeld op het gebied van hygiëne en voedselveiligheid.”
4. Hoe verloopt de samenwerking met Houwers?
“Erg prettig. Wat ik fijn vind, is dat ik één partner heb voor voedselveiligheid en het gebruik van de app. Ik wilde bijvoorbeeld van de ijsmachine niet alleen het schoonmaken registeren, maar ook het bijvullen en pasteuriseren. Dan is het fijn om daar met Houwers over te sparren, want zij begrijpen mij.”
5. Hoe belangrijk is voedselveiligheid in jouw bedrijf?
“We rommelen niet een beetje aan maar laten zien hoe je in de horeca hoort te werken. We investeren daar ook echt in. Zo hebben we in overleg met Houwers een blast chiller aangeschaft. Die heeft een eigen computer waarmee je kunt registreren welk product erin gaat en wat de start- en eindtijd is. Dat kan ik vervolgens heel makkelijk in de CleanUpp-app invullen. Ja, dat was een flinke investering, maar voedselveiligheid is belangrijk.”