10 tips om veilig weer aan de slag te kunnen

Het lijkt een open deur, de horeca en cateringbedrijven staan wereldwijd voor de grootste uitdaging ooit. Langzaam hebben steeds meer locaties de deuren geopend, maar het is zeker geen “business as usual”. De COVID19-pandemie heeft de manier waarop bedrijven werken veranderd en de branche leert nu opnieuw navigeren in deze nieuwe wereld.

Veel is al opnieuw bedacht of ergens beschreven, toch willen we deze 10 tips niet onbenoemd laten.

  1. Verbeter en verscherp de reinigings- en desinfectie-inspanningen

Hygiëneprocedures voor voedselveiligheid zijn belangrijker dan ooit om het nieuwe coronavirus te bestrijden. De gehele bedrijfsruimte, met name de oppervlakken die vaak aangeraakt worden, moeten meerdere keren per dag schoongemaakt en gedesinfecteerd worden. Controleer dit ook meerdere keren per dag.

  1. Was je handen

Regelmatig handen wassen is de belangrijkste manier om de verspreiding van ziekten te voorkomen, inclusief het nieuwe coronavirus. Zorg ervoor dat alle medewerkers hun handen minimaal 30 seconden met zeep en warm water wassen. Na, gebruik van het toilet, het hanteren van geld, het aanraken van mobiele telefoons, het aanraken van touchscreens, deurklinken, de koffiehouder van de espressomachine,  het gebruik van schoonmaakproducten, enz. Draag je handschoenen, verwissel deze dan bij elke wijziging van werkzaamheden.

  1. COVID19-veiligheidsprotocollen implementeren

Handhaaf 1.5 meter afstand waar het maar kan. Maak optimaal gebruik van de ruimte die er is. Laat medewerkers bijvoorbeeld in lijn naast elkaar werken als tegenover elkaar niet voldoende ruimte is. Terrassen en restaurant zo inrichten dat 1.5 meter geborgd is.

  1. Laat werknemers niet werken als ze ziek zijn

Geen uitzonderingen! Wees zo laagdrempelig als maar kan en nodig iedere medewerker uit open en eerlijk te zijn over de eigen gezond en die van de directe omgeving. Als zij zelf niet ziek zijn kan het toch zo zijn dat vanuit de directe omgeving een (via voedsel) overdraagbare ziekte meegedragen wordt. Alle medewerkers met COVID19-symptomen, norovirus-symptomen koorts, diarree en braken, blijven thuis. Neem deze procedure nadrukkelijk op in het huishoudelijk reglement.

  1. Investeer in digitale tools

Dit omvat software voor kwaliteitsbeheer en controle-apps. Deze tools helpen de veiligheid te maximaliseren. Stel ze zo in dat meerdere herinneringen voor schoonmaak per dag gegeven worden voor alle handcontactpunten. Alleen herinneringen zijn niet voldoende, de controle op daadwerkelijke en juiste uitvoering is een wezenlijk onderdeel voor deze bewustwording. Train de medewerkers uitputtend zodat nut en noodzaak volstrekt helder zijn.

  1. “Voed” medewerkers, leveranciers en klanten op

Gebruik zichtbare herinneringen aan COVID19-protocollen, zoals het weergeven van borden die mensen herinneren aan de Covid maatregelen. Voer zichtbare schoonmaakinspanningen en handhaaf strikt de 1.5 meter.  Stuur regelmatig e-mails naar medewerkers, klanten, leveranciers en andere belangrijke doelgroepen en leg uit hoe ze deel uit kunnen maken van de oplossing (bijv. vaak handen wassen, afstand nemen, een mondmasker dragen). Herhaal deze berichten op uw website en via posts op sociale media.

  1. Informatie beheren

Gebruik digitale tools om bijvoorbeeld de verplichte triage, schoonmaak en temperatuurgegevens te verzamelen en te organiseren. Maak gebruik van een digitale oplossing waarmee u de naleving voor de hele organisatie kunt beoordelen of kunt inzoomen op individuele locaties. Gewapend met deze gegevens kun je trends identificeren en kleine problemen oplossen voordat het grote problemen worden.

  1. Verzamel informatie van betrouwbare bronnen

COVID19-informatie wordt voortdurend bijgewerkt, waarbij steeds de meest recente gegevens inzichtelijk worden. Maak gebruik van sites zoals RIVM, brancheorganisaties en extern ingehuurde adviseurs. Sociale media zijn meestal geen heel betrouwbare informatiebron tenzij je de tijd kunt nemen om alles goed te filteren.

  1. Voeg COVID19-processen toe aan uw bestaande (voedsel)veiligheidsprotocollen

De wereld is ongetwijfeld gefocust op de COVID19-crisis en de bijbehorende nieuwe protocollen op dit moment. Maar laat uw team andere belangrijke voedselveiligheidsvoorschriften niet uit het oog verliezen. Bij het implementeren van nieuwe reinigings- en desinfectiepraktijken, het dragen van persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) en het volgen van andere COVID19-richtlijnen, blijft het van belang dat elementaire voedselveiligheidsregels en -regelgeving verder worden versterkt.

  1. Zorg voor transparantie

Terwijl we ons allemaal aanpassen aan onze nieuwe, post-COVID-realiteit, wees proactief, authentiek en transparant over uw inspanningen om werknemers en gasten gezond te houden. Laat uitgebreid zien dat u de juiste stappen neemt om de veiligheid te maximaliseren en risico’s te beperken, denk bijvoorbeeld aan een COVID-check. Toon uw toewijding aan COVID19-protocollen, of dat nu buiten dineren is met tafels op een afstand van 1.5 meter, de groepsgrootte minimaliseren of ervoor kiezen alleen afhalen en bezorgen aan te bieden.

Het strikt werken volgens de geldende hygiënecodes of volgens een op HACCP gebaseerd voedselveiligheidsplan is een goede blauwdruk voor succes. Met woorden en daden kunt u een nerveus publiek geruststellen dat uw locatie veilig is.